Blessures, hoe ga je daarmee om?

Blessures hoe ga je ermee om?

Niets is zo vervelend als een blessure. Op het moment dat je een blessure oploopt gaat er vaak van alles door je heen. Gevoelens van verdriet, machteloosheid, boosheid, frustratie en irritatie zijn de meesten onder ons niet vreemd. Sporten is voor veel mensen namelijk behoorlijk belangrijk. Niet alleen om je fit te voelen na een goede en lekkere squash training, vanwege het voldane gevoel ook de sociale kant van sporten is een bepalende factor in ons geluksniveau. Zoals bij squash. Hoe kun je het beste met blessures omgaan? In deze blog geef ik je een aantal tips! Lees je mee?

Zo goed mogelijk omgaan met blessures

Heb jij weleens te kampen gehad met een blessure? Wanneer je door een blessure ineens aan de zijlijn staat is dat een enorme domper. Wanneer je geblesseerd raakt komt dit nooit goed uit. Al helemaal niet als je een fanatieke squasher bent. Je kan opeens niet meer trainen en je hebt geen idee hoe lang het gaat duren.

Om blessures zoveel mogelijk proberen te voorkomen is het belangrijk dat je over de juiste middelen beschikt om te squashen. Denk aan goede sportsokken en squashschoenen. Toch kan je ondanks een goede squash uitrusting en een goede warming-up geblesseerd raken. Voorbeelden van veel voorkomende blessures bij squash zijn: knieblessures, schouderblessures, blessures aan de enkels en een tennisarm. Squash is een hele intensieve en fysiek inspannende sport en daarom kan er wel een lange tijd overheen gaan voordat je volledig herstelt bent van je blessure en je weer optimaal kunt presteren op de squashbaan.

Tips

De impact van een blessure komt vreemd genoeg nauwelijks aan bod. Het thema dealen met blessures is daarom erg belangrijk voor sporters. Hoe ga je hier het beste mee om en zorg je ervoor dat jouw blessure niet jouw leven gaat beheersen? En hoe zorg je ervoor dat je weer zo goed en sterk mogelijk terugkomt? Aan de volgende tips heb je hierbij zeker iets!

Acceptatie en focus

Geblesseerd zijn is nu eenmaal ontzettend vervelend. Sta jezelf daarom toe om verdrietig en boos te zijn, negatieve gevoelens te hebben. Verberg dit niet, laat het los en accepteer juist dat je geblesseerd bent en even niet kan trainen. Focus je op andere dingen dan je beperking(en). Zijn er andere vormen van beweging die je wel kunt doen? Zo niet, zijn er dan andere dingen die je leuk vindt in plaats van sporten die je tijdelijk kunt doen? De tijd die je nu overhoudt vanwege je blessure kun je gaan gebruiken om iets nieuws te leren of om een hobby op te pakken die al jaren is blijven liggen.

Realistische doelen stellen

In de meeste gevallen worden er wel doelen gesteld wanneer we lekker aan het sporten zijn, maar niet als we geveld zijn door blessures. Ook voor het herstelproces kan je doelen opstellen. Het is juist een handig hulpmiddels om je succes te beoordelen. Stel realistische doelen voor een stapsgewijze opbouw, specifieke oefeningen of iets anders wat je kunt doen om sneller te herstellen. Kijk bij het opstellen van je doelen naar wat je wel kan en hou je vooral niet bezig met wat je niet kunt. Elk klein stapje vooruit is een succes en een stap in de goede richting van het herstel.

Positief blijven

Blijf positief tijdens het herstelproces, hoe moeilijk dit ook zal zijn. Een blessure veroorzaakt vaak negatieve gevoelens en gedachten. Het is natuurlijk helemaal niet erg om daar af en toe bij stil te zijn, zo lang je daarna maar weer probeert positief te blijven denken en naar de toekomst kijkt. Je houding en gedachten zijn bepalend in het herstelproces tijdens je blessure. Een positieve houding versnelt het genezingsproces. Een negatieve houding kan het precies juist vertragen.

Actieve rol

Gebruik de pijn die je voelt als een signaal om jouw grenzen te bewaken. Luister hiernaar en ga niets forceren. Volg het advies van je huisarts en/of fysiotherapeut goed op, zodat je uiteindelijk sneller zult genezen. Doe oefeningen en/of bewegingen die oké zijn. Ga daarbij niet over je grenzen, want dat verergert vaak het probleem. Zie de tijd van je revalidatie als een nieuw trainingsdoel. Zo hard als je voorheen op de squashbaan trainde, zo hard moet je nu aan je herstel werken.

Blijf betrokken bij squash

Ga tijdens het herstelproces vooral niet op de bank zitten kniezen, maar blijf je vrienden op de squashbaan opzoeken. Als je door een blessure een tijd lang niet kan trainen, valt er namelijk ook een deel van je sociale leven weg. Maar dat is natuurlijk helemaal niet nodig. Kijk of je op een andere manoer bij je squashclub betrokken kan blijven. Wellicht is het mogelijk om mee te helpen bij trainingen of is het zelfs mogelijk om een bepaald van een training wel te volgen. Zo zorg je ervoor dat je op sociaal gebied niets verandert. Daar word je tenslotte een stuk vrolijker van dan alleen thuis verdrietig zitten zijn.

Geduld is een schone zaak

Gun en geef je zelf genoeg tijd om goed te herstellen van je blessure. Hoe groot de verleiding ook zal zijn om snel weer de squashbaan op te stappen. Wanneer je niet voldoende tijd neemt om je blessure optimaal te laten genezen, loop je een groot risico op een chronisch risico die maanden of zelfs jaren kan duren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.