Voordelen van sporten in de avond

In de avond sporten voordelen

Lang niet iedereen is een ochtendmens en houdt ervan om zich ‘s ochtends in een sportoutfit te hijsen. Natuurlijk zijn er tips om een betere ochtendsporter te worden, maar soms laat je dagplanning het gewoon ook niet toe. Geen probleem, want het is juist heel goed om ‘s avonds je sportoutfit en sportschoenen aan te trekken. Sporten in de avond biedt namelijk (ook) vele voordelen. Deze voordelen heb ik in deze blog voor je op een rijtje gezet. Lees je mee?

Sporten in de ochtend of avond?

Voor velen van ons is sporten best een opgave. Zodra je de moed bij elkaar geraapt hebt om naar de squashbaan te gaan, wil je natuurlijk ook dat je sportsessie zo’n groot mogelijk effect heeft. Welk moment is dan het beste om te gaan sporten? Voor beide momenten van de dag is iets te zeggen. Zowel sporten in de ochtend als in de avond biedt een aantal voordelen. Het hangt er vooral van af, wat jouw meest favoriete sportmoment is. Het allerbelangrijkste is namelijk dart je je goed voelt bij dat moment en dat je voldoende energie hebt om te gaan sporten.

Ben jij absoluut geen ochtendmens en krijg je al stress bij de gedachte om je dag met bijvoorbeeld een squashtraining te starten? Dwing jezelf dan niet, want dat zit je training alleen maar in de weg. Je kunt dan het best ‘s avonds gaan squashen. Aan sporten in de avond zitten ook prettige voordelen. Ben je hier benieuwd naar? Lees dan gauw verder.

Voordelen ‘s avonds sporten

Er zijn vele sporten die ‘s avonds worden beoefend. Hieronder vind je de voordelen van sporten in de avond.

Frustraties van de dag

Het eerste grote voordeel van ‘s avonds sporten is dat je alle irritaties, frustraties en stress van de dag er even helemaal uit kunt zweten. Door te sporten maakt je lichaam meer endorfine, waardoor stress gevoelens beter behandeld worden. Wanneer je een zware, drukke dag achter de rug hebt, kan dit heel fijn zijn. In plaats van de irritaties, frustraties en stress mee naar bed te nemen, schud je het door te squashen van je af en kruip je ontspannen je bed in.

Meer energie

Nog een reden om ‘s avonds van de bank te komen is dat je in de avond meer energie hebt om te sporten, dan op andere momenten van de dag. Je hebt meer uithoudingsvermogen en je bent in staat om met een veel hogere intensiteit op de squashbaan te staan, dan in de ochtend. Dit komt omdat je over het algemeen ‘s avonds een stuk minder slaperig bent dan ‘s ochtend vroeg. ‘s Avonds ben je klaar om lekker te gaan knallen. Als je sneller, langer en krachtiger kunt squashen, zie je ook veel sneller resultaat. Dat wil toch iedereen?!

Meer tijd

Als je ‘s ochtends gaat sporten, heb je daarna meestal nog andere dingen te doen. Het kan dan een gehaast zijn om in de ochtend te gaan. Soms zit je er dan net lekker in en moet je stoppen, omdat je anders te laat komt op je werk of je volgende afspraak. In de avonduren ligt er een stuk minder druk op de tijd.

Spierfunctie

Doordat je ‘s avonds sneller, krachtiger en langer kunt sporten, wordt je spierfunctie in de avond ook krachtiger. Een late sportsessie is daarom veel effectiever en je spieren worden daardoor sneller zichtbaar.

Je slaapt beter

Wist jij dat sporten in de avond er juist voor zorgt dat je ‘s ochtends niet een paar keer de snoozeknop wilt indrukken? Wanneer je je regelmatig ‘s avonds in het zweet werkt op de squashbaan, slaap je over het algemeen beter. Sporten in de avond kan een goede nachtrust afdwingen. Je gaat er dus veel beter door slapen en daardoor sta je ‘s ochtends makkelijker op. Daarbij is een goede nachtrust ook bevorderlijk voor je gezondheid.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.