De mentale voordelen van bewegen en sporten

Bewegen en sporten mentale voordelen

Bewegen is voor iedereen een absolute must. Al jarenlang horen we dat bewegen en sporten erg belangrijk voor je gezondheid zijn. Het draagt bij aan een langer en gezonder leven. Het is bevordelijk voor zowel je lichaam als geest, welke leeftijd je ook hebt. De fysieke voordelen zijn wel bekend, maar weet jij ook welke mentale voordelen bewegen en sporten heeft? In deze blog lees je de belangrijkste mentale voordelen en waarom je dus meer in beweging zou moeten komen!

Mentale voordelen sporten

Bewegen en sporten hebben veel fysieke voordelen, zoals een betere conditie, vermindering van overgewicht, lagere bloeddruk, bevordering van je flexibiliteit, betere houding, verminderde kans op ziekten en het stimuleert onder andere je immuunsysteem. Voldoende beweging is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je mentale staat van zijn. Zo zitten mensen veel lekkerder in hun vel en is er meer tijd voor ontspanning, wat zorgt voor een mentale rust. Omdat beweging zo’n bepalend element in ons leven is, heb ik hieronder een paar redenen voor je verzameld waarom jij vandaag nog zou moeten beginnen met sporten!

Zelfvertrouwen

Je zelfvertrouwen en zelfbewustzijn is een belangrijke factor om lekker in je vel te zitten. Bewegen en sporten hebben een positief effect op je zelfbewustzijn. Dit komt doordat je nieuwe vaardigheden leer en meer gevoel van controle krijgt. Dit leidt tot positieve verandering in je gevoel van eigenwaarde wat weer een effect op je zelfvertrouwen heeft. Bewegen en sporten verbetert je figuur, je vindt kleding daardoor vaak mooier zitten en je bent meer tevreden over je eigen lichaam en jezelf. Mensen met meer zelfvertrouwen zijn vaak meer gemotiveerd om te gaan bewegen en sporten. Uiteraard kan het ook een tegenovergesteld effect hebben, maar over het algemeen versterken sporten en het zelfvertrouwen elkaar, waardoor je je gelukkiger voelt.

Vermindert stress

Regelmatig sporten maakt je beter bestand tegen stress. En dat is een groot voordeel, want in de huidige maatschappij worden we heel regelmatig met stress situaties geconfronteerd. Ons leven is totaal anders ingericht dan dat van onze ouders en grootouders. Door frustraties op het werk, economische problemen, social media en natuurlijke diverse andere lastigheden ervaren we bijna permanent druk. Bewegen en sporten verhogen de productie van noradrenaline, een chemische stof waardoor je psyche beter om kan gaan met extreme situaties en stress.

Stemming

Door regelmatig te bewegen ben je beter in staat na te denken, omdat je tijdens die momenten je hoofd lekker leeg kunt maken. Daarnaast wordt er door je lichaam dopamine aangemaakt en komt er endorfine vrij in je lichaam tijdens het sporten; het stofje dat voor een gevoel van geluk zorgt. Je wordt dus blij als je beweegt en sport en hebt vaker een goed humeur! Dat verbetert ook het vermogen om met nieuwe ideeën en ingevingen te komen en connecties te leggen. Hierdoor loop je minder risico op depressieve klachten.

Verbetert je nachtrust

Het voordeel van actief zijn heeft daarnaast ook een positieve invloed op de kwantiteit van je slaap en op de kwaliteit van meerdere slaapfases. Zo creëer je sneller een gezond dag- en nachtritme en voel je je overdag vitaler, energieker en alerter, waardoor je je ook weer gelukkiger en zelfverzekerder gaat voelen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.