Zó word je een betere squashspeler

Betere squashspeler tips

Leuke sport hoor, squashen! Het enige nadeel is dat het zweet je binnen no time uitbreekt, terwijl je door je tegenstander continue van de ene hoek naar de andere hoek gestuurd wordt. Door al dat rennen wordt je wel snel fit, maar hoe fijn zal het zijn als jij degene bent die je tegenstander alle hoeken van de squashbaan kan laten zien? Staat het beter wordt in squash ook op jouw wensenlijstje? Lees dan gauw verder, want in deze blog geef ik je vier tips waarmee je een betere squashspeler kunt worden.

Betere squashspeler

Squashen is een intensief, en ook erg gezond spel. Daarnaast is het makkelijk te spelen en heeft het veel weg van tennis. Met een uur squashen verbrandt je bij net zoveel calorie als met een uur hardlopen. Wist jij dat al? Wat betreft sterke spieren over het hele lichaam en een verbetering van je lichaamscoördinatie, wint squash het van hardlopen. Nu we naast trainen ook weer volop toernooien en andere wedstrijden mogen spelen wil jij je niveau misschien wel verbeteren. Blijf jij momenteel steken op je huidige spelniveau? Dan kun je wel wat hulp gebruiken om nog beter, sneller en fitter worden met squashen.

4x tips voor een snelle vooruitgang

Wil jij je squashspel heel graag naar een hogere level brengen? Er zijn een aantal factoren die van belang zijn als je in korte tijd vooruitgang wilt boeken. Met deze tips haal je binnen no-time meer uit het squashen en ga je als een raket met je squashracket!

1. Warming-up

Squash is vooral een sport met een opeenvolging van korte, mega-intensieve bewegingen. Om die reden is een goede warming-up nét even belangrijker dan bij andere sporten. Laat je het toch achterwege, dan heb je een grotere kans op een blessure. Wil je je niveau verbeteren, dan is een goede warming-up onmisbaar. Warm voor elke training ongeveer vijf minuten op met dynamische flex-drills. Hiervoor zijn op het internet talloze suggesties te vinden. Focus je hierbij vooral op drills met been- en armbewegingen. Dit verhoogt de flexibiliteit in je schouder- en heupgewrichten die tijdens het squashen zwaar belast worden.

2. Conditie

Wanneer je regelmatig squasht weet je hoe fysiek inspannend deze geweldige sport is. Het wordt niet voor niets de zwaarste racketsport genoemd. Naast een goede warming-up is het daarom ook erg belangrijk om aan je conditie te blijven werken. Op welk niveau je ook speelt en helemaal als je een betere squashspeler wilt worden. Wanneer je al een aantal jaren squasht zal je merken dat het op een gegeven moment lastiger wordt om fysiek meer winst te blijven behalen, maar voor zowel beginners als recreanten maakt het werken aan je conditie een wereld van verschil.

Je uithoudingsvermogen kan vaak doorslaggevend zijn als je het van je tegenstander niet kunt winnen op het gebied van tactiek en techniek. Een goede conditie heeft bij het squashen daarom echt prioriteit. Probeer naast je squashtrainingen ook wekelijks een worg-out van minimaal 30 minuten in te plannen of trek regelmatiger je hardloopschoenen aan, om aan je conditie te werken en deze op peil te houden. Wissel een normaal tempo of met korte sprintjes en zoek onderweg een trap die je op en af kunt rennen. Op deze manier kun je je conditie binnen no-time een boost geven en maakt het je sterker en fitter, zodat je een betere squashspeler kan worden.

3. Solo-oefeningen

Om een betere squasher te worden, is fitter worden net zo belangrijk als het verbeteren van je tactiek en je techniek. Regelmatig solo trainen is ideaal om een bepaalde slag, tactiek of een speciale techniek beter en sneller onder de knie te krijgen. Een ander voordeel is dat je voor een solotraining niet van andere mensen, een sportmaatje, afhankelijk bent en het makkelijker in je eigen agenda kunt inplannen op een vrij uurtje. Toch spenderen de meeste squashspelers hun tijd op de baan vooral aan het trainen met en het spelen van wedstrijdjes met anderen.

Het is natuurlijk ook veel gezelliger om samen met iemand anders een potje te squashen. Zo boek je natuurlijk ook wel vooruitgang, maar wanneer je binnen no-time een betere squashspeler wilt worden, zal ook solotrainingen moeten inplannen. Dit is voor spelers van alle niveaus een goed en effectief middel, en belangrijk om in deze tijd die momenten zo efficiënt mogelijk in te delen om het maximale uit jezelf te kunnen halen. Wanneer je elk week minstens één keer een solotraining doet, zal dit voor je spel een groot verschil maken. Het is dus zeker de moeite waard om aan aan je snelheid en techniek te werken tijdens een solotraining, om zo een nóg betere squashspeler te worden.

4. Speel tegen andere spelers

Ook al is het van groot belang om regelmatig solo te trainen, uiteindelijk gaat het bij squash ook om het winnen van wedstrijden. Regelmatig oefenwedstrijden spelen kan daarom ook een belangrijke rol spelen bij het verbeteren vakje spel. Wat vaak vergeten wordt, is dat het spelen tegen zoveel mogelijk tegenstanders van verschillende niveaus van groot belang is. Van je tegenstanders leer je namelijk uiteindelijk het meeste. Wanneer je alleen met een vast squashmaatje speelt, raak je gewend aan zijn of haar tactiek, techniek en speelstijl. Dat is niet handig. Ruil je vaste sportmaatje om die reden eens in en ga ook regelmatig met verschillende soorten tegenstanders oefenen. Je zult snel merken hoe anders dit speelt en hoeveel je hiervan leert. Kies hiervoor drie soorten tegenstanders uit. Als eerste squashspelers die net onder jouw niveau spelen, ten tweede met squashers die sterker dan jou zijn en net boven je niveau zitten.

Bij spelers die boven jouw niveau zitten merk je goed of je wel of niet vooruitgang hebt geboekt. Deze trainingen en wedstrijden kun je gebruiken om te evalueren hoe je ontwikkeling verloopt. Last but not least is het eveneens goed om te trainen of een wedstrijdje te spelen met iemand die op hetzelfde niveau als jij zit. Zo blijf je scherp en in vorm. Wedden dat jij al snel een betere squashspeler bent geworden?! Succes!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *