Waarom is stretchen zo belangrijk voor je lichaam?

Stretchen belangrijk voordelen

Sla jij het stretchen weleens over voor of na een workout? Niet handig! Het rekken en stretchen van je spieren is namelijk super belangrijk Misschien sta je daar niet zoveel bij stil, maar het is heel goed voor je gezondheid. Werken aan je lenigheid maakt je sterker en er zijn nog een aantal goede redenen te noemen waarom stretchen zo belangrijk is voor je lichaam. Deze redenen heb ik in deze blog voor je verzameld. Lees je mee?

Wat is stretchen?

Waarschijnlijk weet je wel dat stretchen belangrijk is voor je lichaam. Toch doen velen onder ons het niet. Het wordt vaak vergeten of zelfs bewust overgeslagen, omdat we geen zin hebben bijvoorbeeld. Sla voortaan het rekken en strekken niet meer over, want dit biedt vele voordelen. Voordat we naar de voordeel, vertel ik je eerst even kort wat stretchen precies is. Stretchen is een vorm van lichamelijk oefening. Het wordt ook wel rekken en strekken genoemd, en is eigenlijk niet meer dan op voorzichtige wijze een spiergroep rekken om de lenigheid van deze spiergroep te verbeteren en trainen.

Iedereen die na een squashtraining weer buiten staat kan het wel beamen; je bent uitgeput, maar wel voldaan. Squash is de meest veelzijdige sport ter wereld en vanwege de intensiteit is het heel belangrijk om een lekkere stretchsessie niet over te slaan. Rekken en strekken houd je spieren sterk, gezond en flexibel en dat hebben we nodig om te kunnen blijven bewegen. Het mega goed voor je en hieronder heb ik vijf verrassende redenen voor je verzameld waarom het zo belangrijk en zo goed is voor je gezondheid!

Waarom is rekken zo belangrijk?

Sporten en bewegen geven je heel veel voordelen. Bij matig actieve mensen is het sterftecijfer zelfs lager dan bij mensen die weinig bewegen en veel zitten. Met stretchen zorg je ervoor dat zowel je gewrichten als je spieren soepel blijven. Dit kun je het beste voor of na het sporten doen, maar je kunt het ook als sport zelf beoefenen. Wanneer je dit als warming up doet, bereid je je spieren voor op wat ze te wachten staat.

Maar stretchen doe je liever niet alleen als warming up, het is ook goed om als cooling down te doen. Door na een squashtraining te stretchen laat je spieren ontspannen. Dit zorgt voor een betere bloedtoevoer en kan vervelende spierpijn voorkomen. Wist jij dat dit super veel positieve effecten op je lichaam en gezondheid heeft? Slechts een paar minuten stretchen per dag zorgt al voor een goede boost. En deze voordelen brengt met zich mee.

1. Vermindert stress

Wanneer je gestrest bent, staan je spieren op spanning. Dit gebeurt onbewust. Je spieren spannen zich aan als reactie op je emotionele en fysieke gesteldheid. Tijdens het stretchen heb je de tijd om even rustig in en uit te ademen. Je bent met je lichaam bezig en op wat je voelt. Na het stretchen kunnen je spieren beter ontspannen, waardoor dit een positieve invloed op stress en de rest van je lichaam heeft. Het is belangrijk om het stretchen oefeningen te richten op de delen van je lichaam waar je gespannen bent en de neiging hebt om stress vast te houden, zoals je nek en schouders.

2. Betere houding

Gespannen spieren en spierproblemen kunnen nogal vervelende gevolgen hebben. Dit kan onder andere tot een slechte lichaamshouding leiden. Verstijfde spieren zorgen ervoor dat je alleen maar slechter gaat zitten en staan. Doordat je spieren na een fijne stretchsessie minder strak staan, gaat je algehele houding er meer ontspannen uitzien. Je verhoogt namelijk de flexibiliteit in je spieren, waardoor je uiteindelijk minder klachten hebt. Je spier- en rugpijn verminderen, wat een betere lichaamshouding als resultaat heeft.

3 Bewegingsbereik

Spieren en gewichten die meer ontspannen zijn, zorgen ook meteen voor meer beweeglijkheid. Door regelmatig te stretchen kun je je bewegingsbereik vergroten. Een groter bewegingsbereik is meer bewegingsvrijheid wat weer een positief effect op je sportprestaties heeft. Je kunt ruimere en makkelijker bewegingen maken. Daarbij zorgt het voor een betere balans en blijf je tijdens het sporten makkelijker in evenwicht.

4. Flexibeler

Regelmatig rekken en strekken helpt het verbeteren van je flexibiliteit. Dit is erg belangrijk voor je gezondheid. Het maakt het uitvoeren van alledaagse activiteiten niet alleen eenvoudiger, het kan ook het verminderen van je mobiliteit ook vertragen wanneer je ouder wordt. Hoe ouder we worden, hoe minder flexibel ons lichaam wordt. Tijdens het ouder worden, worden je spieren namelijk korter. Stretchen helpt namelijk je spieren lang te houden, waardoor bewegen makkelijker blijft gaan en je flexibeler blijft. Daarnaast vermindert stretchen eveneens het risico op spierscheurtjes en spierpijn. Door flexibeler te zijn, kun je ook krachtiger zijn. Flexibiliteit is dus key.

5. Betere bloedcirculatie

Wanneer je regelmatig rek en stretch oefeningen doet, kan dit leiden tot verbetering van je bloedcirculatie. Een betere bloedcirculatie zorgt er weer voor dat de bloedtoevoer naar je spieren wordt verhoogt. En dat is essentieel, want je bloedstroom voorziet je spieren van de benodigde voedingsstoffen. Op deze manier herstellen je spieren makkelijker en sneller na inspanning en worden ze minder stijf.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.