Met deze tips haal je het maximale uit jezelf én je training

Intensieve training maximale sportdoelen halen

Je bent hard aan het trainen om je sportdoel(en) te behalen, let op je voeding en toch ben je niet echt tevreden. De progressie verloopt langzaam en het duurt nog wel even voordat je je doel hebt bereikt. Herkenbaar? Wat kun je doen om het maximale uit je training te halen, zodat je meer resultaat kunt boeken? Ik geef jou een paar handvatten waarmee jij meer uit jezelf én uit je training kunt halen om je sportdroom te verwezenlijken!

Meer uit jezelf halen

Sporten is één van de gezondste activiteiten die je kunt doen. Dat weten we allemaal. Wist jij trouwens dat je hersenactiviteiten an het sporten hoger is dan wanneer je een tijd lang achter elkaar stil zit? Tijdens het sporten komen er stofjes, dopamine en endorfine, in je lichaam vrij. Stofjes waarvan je daadwerkelijk gelukkig wordt. Over hoe je het meer uit jezelf en je training kunt halen, is genoeg over geschreven en verteld. Op het internet zijn hier allerlei opvattingen en ideeën en theorieën over te vinden. De echte kampioenen weten dat het verschil in de meeste gevallen mentaal wordt gemaakt. Maar ook hierin wordt je niet zomaar de beste. Ook voor mentale vaardigheden geldt dat je ze, net als met fysieke vaardigheden, moet blijven trainen om er beter of de beste in te worden.

Sportbuddy voordeel maximale uit je squash training halen

Wat je het beste kan doen verschilt per persoon, want iedereen heeft andere (sport)doelen en traint op zijn/haar eigen manier. Desondanks zijn er een aantal “algemene tips” die jou kunnen helpen om meer uit je trainingen te halen met betrekking tot squash. Ik heb ze hieronder voor je op een rijtje gezet.

6x zo haal je het maximale uit je training

Mensen die het maximale uit zichzelf halen, zullen in de toekomst een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Daarom is het beste belangrijk om voor jezelf te kijken hoe jij ervoor kunt zorgen dat je het maximale uit jezelf tijdens squash trainingen haalt. Uitblinken is iets dat veel sporters graag in hun sport doen. Wil jij graag meer uit jezelf halen tijdens het squashen en kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Met deze tips & tricks heb je het meeste profijt van je training!

Stel een doel

Iedereen heeft zijn eigen motieven om te sporten. Zodra jij je doelen voor jezelf duidelijk hebt, weet je waar je naartoe wilt en moet werken. Alleen een ambitieus doel dat je wilt behalen en waar jij naar uitkijkt, stelt je in staat om het maximale uit jezelf te halen in het proces. Op deze manier houdt je jezelf gemotiveerd om naar het doel toe te werken en voel je voldoening en trots als je het doel hebt behaalt. Als je alleen sport, kan dit af en toe best lastig zijn. Deel het met anderen, dat maakt het makkelijker om jezelf scherp en gemotiveerd te houden. Heb je je doelen bereikt? Stel dan nieuwe, zodat het squashen variërend en uitdagend voor je blijft.

Sportbuddy

Vindj ij het lastig om jezelf te motiveren om te gaan squashen? Ga dan op zoek naar een buddy. Samen met iemand trainen kan super motiverend zijn en daarnaast is het natuurlijk ook gewoon gezelliger. Het kan je enorm helpen om het maximale uit jezelf en je training te halen.Je wilt niet voor elkaar onder doen en jullie kunnen elkaar, op momenten dat je het moeilijk hebt, nét even dat zetje geven om door te zetten. Nog een voordeel van een sportmaatje is dat je op elkaars tempo, techniek en houding kunt letten en elkaar zo motiveren en tips geven.

Gezonde voeding bijdrage maximale uit sporten halen
Voedsel is brandstof

Gezond zijn is zowel een gevolg als een voorwaarde om maximaal te presteren. Wanneer je niet gezond bent, waren de resultaten achteraf altijd beter geweest als je wel gezond was geweest of daar meer aandacht aan had besteed. Om die reden is voeding erg belangrijk als je een fanatiek sporter bent. Het is één van de randvoorwaarden, want dit speelt voor 70% een rol bij het resultaat dat je wilt behalen. Voeding is je brandstof voor je training en zorgt voor je herstel na de training. Zonder brandstof kan een motor niet branden, ook jouw motor niet. Als je dus niet goed eet, zal er ook geen resultaat komen. Zorg er daarom voor dat je structureel genoeg en goed eet en drinkt en altijd met een gevulde maag naar de training gaat, zodat je voldoende energie hebt. Let er daarnaast op dat je de juiste voedingsmiddelen binnenkrijgt.

Gevarieerde training

Zorg daarnaast voor variatie in je training. Zo kun je je spieren een extra prikkel geven, wanneer je het idee hebt dat je stil staat en geen vooruitgang meer boekt. Als je steeds hetzelfde blijft doen, raken je spieren hier namelijk aan gewend en groeien ze op een gegeven moment niet meer. Het helpt je niet om in een goede vorm te komen. Daarom is het belangrijk om je trainingen voldoende te variëren.

Squash is een intensieve sport. Hoe meer je door je lichaam laat doen, hoe meer brandstof je lijf nodig heeft. Wil jij meer spieren en een betere conditie, in goede vorm zijn? Dan moet je ervoor zorgen dat je maximale spierbeschadiging krijgt. De trainingsprikkel is in dit geval onwijs belangrijk. Je zal tot het uiterste moeten gaan om alles uit jezelf en de trainingen te halen. Vecht voor elke squashbal. Als je spieren en lichaam blijft prikkelen, blijft het groeien en boek je sneller vooruitgang.

Pak je rust
Uitrusten na maximale training squashen

Zeven dag per week trainen heeft geen zin. Je lichaam heeft tussen de 24 en 48 uur nodig om goed van een intensieve training of wedstrijd te kunnen herstellen. Als je niet voldoende rust pakt, hebben je spieren geen tijd om te herstellen. Je lichaam zal zich dan in een neerwaartse spiraal begeven, met het gevolg dat progressie in het behalen van je (sport) doelen. Het trainen is dan zeker niet effectief en dat is jammer. Let er daarom op dat er voldoende rustmomenten in je sportschema zijn ingepland.

Warming-up

Last but not least mag een goede warming-up niet ontbreken. Een goede warming-up is essentieel. Ga wat eerder naar een training en zorg ervoor dat je bijvoorbeeld een uur voorafgaand een wedstrijd aanwezig bent. Zo heb je tijd om op een lege baan een paar solo routines te doen. Doe wat oefeningen die ervoor zorgen dat je ademhaling en hartslag flink omhoog gaan. Is er geen baan vrij? Zoek dan ergens een rustig plekje en doe je warming-up daar. Wees positief en zeg tegen jezelf dat je in topvorm bent. Op deze manier bereid je jezelf optimaal voor op een training en wedstrijd en begin je er meer ontspannen aan.

Ik hoop dat je iets aan deze tips hebt. Door het maximale uit jezelf en je training te halen, ga je je doelen sneller behalen. Waar wacht je nog op? Trek je sportoutfit aan, stop je racket, schoenen, ballen en andere benodigdheden in je squashtas en hup naar de baan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *